"Wij staan klaar om je te voorzien van advies op maat."
Verkeerskegels, die opvallende oranje kegels, zijn uitermate geschikt voor tijdelijke wegmarkeringen. Door het plaatsen van verkeerskegels zijn delen van een straat of rijbaan eenvoudig tijdelijk af te zetten en kunnen wegwerkzaamheden veilig plaatsvinden. Wanneer wegwerkzaamheden in de schemer of zonsondergang plaatsvinden, dan is het gebruik van verkeerskegels zelfs verplicht.
Het gebruik van verkeerskegels zie je ook veelvuldig terug bij (sport)evenementen. Met een lange rij verkeerskegels is bijvoorbeeld een parcours voor een hardloopwedstrijd of wielerrace duidelijk aan te geven. De opvallend oranje kleur van de verkeerskegel springt direct in het oog.
Een verkeerskegel wordt ook wel pylon of verkeers pion genoemd en is gemaakt van hoogwaardig weersbestendig materiaal. Dit is noodzakelijk, zodat de verkeerskegels ook bij veelvuldig gebruik hun stevigheid en oranje kleur blijven behouden. Een kwalitatieve verkeerskegel heeft daarbij een verzwaarde voet waardoor ze stevig blijven staan bij wind of passerend verkeer. En dankzij een handige handgreep is een verkeerskegel eenvoudig en snel op te pakken en te verplaatsen.
Verkeerskegels zijn duidelijk herkenbaar aan de opvallende feloranje kleur én reflecterende rood-witte markering. Waar overdag de oranje kleur goed zichtbaar is, doet de reflecterende rood witte markering op de verkeerskegel ‘s nachts juist zijn werk. De verkeerskegels weerkaatsen dan het licht, wanneer deze in het donker worden beschenen door koplampen.
Zowel overdag als ’s nachts zijn verkeerskegels dus goed zichtbaar. Verkeerskegels zijn dan ook geen overbodig luxe wanneer er gevaarlijke situaties op openbaar terrein zijn en je weggebruikers wilt waarschuwen om op te letten.
Het inzetten verkeerskegels is in Nederland aan regels gebonden, die te vinden zijn via het kennisplatform CROW. Zo mag je bijvoorbeeld alleen verkeerskegel van 75 cm gebruiken bij wegwerkzaamheden op de openbare weg, buiten de bebouwde kom. De kortere 50 cm verkeerskegel wordt met name gebruikt bij werkzaamheden binnen de bebouwde kom.
Verkeerskegels zijn, ondanks de verzwaarde voet, toch niet echt zwaar en kunnen eenvoudig worden gestolen. Om deze kans te verkleinen kunnen verkeerskegel worden bedrukt met bijvoorbeeld een bedrijfslogo of een andere herkenbare tekst of afbeelding. Zowel verkeerskegel 75 cm als verkeerskegel 50 cm zijn geschikt om te bedrukken.
Door toenemende drukte op de openbare weg is een zichtbare afzetting met verkeerskegels de juiste manier om weggebruikers te begeleiden. Wanneer tijdelijk gewijzigde verkeerssituaties duidelijk zijn aangegeven met verkeerskegels, wordt de kans op ongelukken aanzienlijk verminderd. Verkeerskegels worden dan ook veelvuldig gebruikt in situaties waarbij er opgelet moet worden en/of gevaar dreigt.
Verkeerskegels online kopen is eenvoudig en binnen een paar klikken geregeld. Mocht je er niet helemaal uitkomen en heb je advies nodig over het aanschaffen van de juiste verkeerskegel? Neem direct contact op met ons deskundige team.
Een verkeerskegel is een opvallend oranje cilindervormige pylon die vaak wordt gebruikt om wegwerkzaamheden, verkeersstromen of gevaarlijke situaties aan te duiden.
De hoogte van een reguliere verkeerskegel is 50 cm of 75 cm. Welke je wanneer mag gebruiken is afhankelijk van de situatie en het doel waarvoor ze worden ingezet.
Ja, er zijn richtlijnen en regels voor het correct plaatsen en gebruiken van verkeerskegels om de veiligheid op de weg te waarborgen.
Om de juiste regels te volgens kun je op het kennisplatform CROW kijken.
Verkeerskegels worden voornamelijk ingezet bij 'verkeersbeheer'. Maar kunnen ook worden gebruikt bij sportevenementen om bijvoorbeeld een parcours uit te zetten.
Verkeerskegels zijn vaak gemaakt van duurzame kunststoffen zoals polyethyleen, waardoor ze goed bestand zijn tegen verschillende weersinvloeden en slijtage.
Je kunt verkeerskegels eenvoudigweg op de grond plaatsen. Hierbij kun je de voet eventueel verzwaren met zandzakken, zodat de pylon bij harde wind niet kan omwaaien.